8 Tips voor een ontspannen bevalling

  1. Volg een zwangerschapscursus

Bevallen is fysiek en geestelijk hard werken! Enige voorbereiding daarop is aan te raden. In mijn zwangerschapscursus en coaching Ontspannen Bevallen leer je door kennisdeling (hoe meer je weet, hoe beter je begrijpt wat er gebeurd tijdens het bevallen), visualisaties en affirmaties wat jij kunt doen om je gedachten positief te houden, meer vertrouwen te voelen het verlengde van je bevalling ligt. De eerste drie maanden erna waarin je mag herstellen, wennen en landen in je moederschap. We gaan uit van de vijf basisbehoeften van een pasbevallen vrouw – rust, gezond eten, hulptroepen, liefdevolle aanraking en contact met de natuur – en maken een plan dat jou en je gezin helpt om die basis duidelijk te hebben.

  1. Zorg dat je je veilig, vertrouwd en geliefd voelt

Dit maakt dat je kunt ontspannen, vertrouwen hebt en gesteund wordt. Mega belangrijk! Waar, met wie en wanneer voel jij je veilig, vertrouwd en geliefd?

  1. Maak een geboorteplan

Er zijn meer dan 50 keuzes die je kunt maken voor je bevalling. Keuzes die jij zelf mag maken en waarvan ik je ook echt stimuleer om over na te denken. De verloskundige bespreekt meestal de meest voorkomende met je, maar misschien niet die ene die jij achteraf belangrijk had gevonden. Om maar wat te noemen: pijnstilling ja/nee, medische interventies ja/nee, coaching met positief taalgebruik ja/nee, wie knipt de navelstreng door, gedimd licht ja/nee, stilte of mag er gekletst worden ja/nee, baarkruk ja/nee. En zorg dat je partner op de hoogte is! Hij is je stem als jij in je birthflow zit.

  1. Maak een vierde trimesterplan

Om rustig te kunnen herstellen en landen in je moederschap en het ritme te kunnen vinden met je gezin adviseer ik je om een vierde trimesterplan te maken. Dat geeft net wat meer rust en duidelijkheid in die eerste bijzondere maanden. De vijf basisbehoeften zoals bij punt 1 besproken neem je hierin mee plus wat jij verder nog ziet dat handig is om vooraf afgestemd te hebben. Een voorbeeld is je relatie, hoe kunnen jullie elkaar helpen als het even stress is en hoe houden jullie het leuk samen.

  1. Vlindermassage

Let the oxytocine flow! Door de liefdevolle aanraking (geliefd voelen) van je partner wordt je natuurlijke gelukshormoon oxytocine gestimuleerd dat je helpt tijdens het bevallen. Vraag je partner of hij je af en toe een vlindermassage wil geven door met zijn handen heel licht, zachtjes over je rug te ‘vlinderen’. Hij raakt je net met zijn vingertopjes aan.

  1. Gedimd licht, meditatiemuziek en een warme omgeving

Dit helpt in de afgifte van de hormonen melatonine en oxytocine die zorgen voor een soort hypnotische staat met weinig besef van tijd die sterker wordt wanneer de bevalling vordert. Zelf ben ik met 32 graden thuis bevallen en de weken erna was het 37 graden en het was heerlijk. Ik geloof heel sterk dat warmte voor zowel jou als je baby en positief effect hebben op de bevalling, de overgang van binnen naar buiten voor je kindje en voor je herstel.

  1. Informeer dierbaren als jullie er klaar voor zijn

Je familie en vrienden zitten in een andere energie dan jij/jullie. Jij bent nog erg naar binnen gekeerd, kwetsbaar van de bevalling en je kindje moet ook wennen aan alle aardse prikkels. Er zijn geen regels voor wanneer jullie je dierbaren inlichten, maar take your time!

  1. Neem het ervan in je kraamweek

Waarom zou je zelf iets doen tijdens je kraamweek? Er wordt voor je gezorgd, dus neem het ervan. Lekker bonden met je kindje, aandacht voor je gezin, rust nemen, je gevoel volgen qua beweging, niet hoeven koken, wassen, schoonmaken. Dat komt wel weer, gun jezelf te tijd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: